Remy Jungerman
In zijn werk verkent de in Suriname geboren en getogen kunstenaar Remy Jungerman (1959) de kruising van patroon en symbool in de Surinaamse Marroncultuur, de grotere Afrikaanse diaspora en het Modernisme uit de 20e eeuw. Door ogenschijnlijk ongelijksoortige beeldtalen met elkaar in gesprek te brengen, daagt Jungermans werk de gevestigde kunsthistorische canon uit. Zoals kunst- en cultuurcriticus Greg Tate opmerkte: "Jungermans werk springt moedig en behendig in de epistemologische kloof tussen cultureel zelfverzekerde Marron-zelfkennis en de Nederlandse leercurve rond alles wat met Jungerman, Afroop en Eurocentrisch te maken heeft.
Jungerman is aan moederskant een afstammeling van de Surinaamse Marrons die aan de slavernij op Nederlandse plantages ontsnapten om zelfbesturende gemeenschappen in het Surinaamse regenwoud te vestigen. Binnen hun rijke cultuur zijn veel West-Afrikaanse invloeden bewaard gebleven, waaronder het prominente gebruik van abstracte geometrische patronen. Door fragmenten van kastanjebruin textiel en andere materialen die in de Afrikaanse diaspora worden gevonden in direct contact te plaatsen met materialen en beelden afkomstig uit meer 'gevestigde' kunsttradities, presenteert Jungerman een perifere visie die ons perspectief op kunstgeschiedenis zowel verrijkt als informeert.
CBK 2021.